Jak połączyć naukę z zabawą, czyli o grach logopedycznych słów kilka

Gry to popularna rozrywka dzieci i dorosłych. Wspólne spędzanie czasu przy planszówkach lub memorkach to jedne z lepiej spędzonych wspólnie chwil. Połączenie zabawy z nauką i ćwiczeniami logopedycznymi to sposób na szybki i sprawny, a – co najważniejsze – chętnie wykonywany – trening mózgu i języka.

Gry logopedyczne dla dzieci – co to takiego

Gry logopedyczne dają — oprócz zabawy – możliwość wszechstronnego rozwoju dziecka. Są przeznaczone równie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze względu na problemy z pisaniem lub mówieniem, ale również dla dzieci, które poprzez zabawę chcą usprawnić swój aparat mowy. Gry logopedyczne dla dzieci, wprowadzone już na etapie przedszkola, pozwalają na łatwiejsze przyswajanie wyrażeń, zwiększenie swobody wypowiedzi, oraz intuicyjne wyczucie zasad poprawnej wymowy, co zaprocentuje w przyszłości, podczas pisania wypracowań i dyktand.

Gry logopedyczne dla dzieci to rozległy wachlarz możliwości, które w sposób dobrowolny można dobrać, w zależności od dysfunkcji. Wśród gier można odnaleźć takie, które pozwalają na opanowanie konkretnych głosek, ale również ćwiczenia lewopółkulowe, naukę wyrażania i nazywania emocji, a także historyjki obrazkowe, rozwijające nie tylko umiejętności wypowiedzi, ale również wyobraźni. To szerokie spektrum wynika z faktu, iż za zaburzeniami aparatu mowy często stoją różne inne problemy natury emocjonalnej lub rozwojowej. Gry logopedyczne dla dzieci wychodzą naprzeciw większości tych problemów, pozwalając nie tylko na dogłębną diagnozę, ale również – wspierając terapię dziecka w pozostałych obszarach życia.

W jaki sposób stosować gry logopedyczne

Gry logopedyczne wymagają od opiekuna: logopedy, nauczyciela lub rodzica dużego zaangażowania. Chcąc zaangażować dziecko w grę, dorosły powinien sam przełamać opory przed wykonywaniem śmiesznych min, snuciem – często niewiarygodnych – opowiastek, czy wykrzywianiem ust podczas przesadnego wymawiania poszczególnych głosek. Dorosły musi czynnie uczestniczyć i dawać przykład w zabawie, zachęcając tym samym dziecko do naśladownictwa. W wielu przypadkach do zabawy można zaangażować również inne dzieci: z grupy przedszkolnej, klasowej lub rodzeństwo. Należy jednak zwrócić uwagę na to, by dziecko z dysfunkcją miało równe lub większe szanse na ćwiczenia, niż dzieci pozostałe. Nie dostosowanie tempa gry do potrzeb ćwiczącego może spowodować jego niechęć i wycofanie, a przez to – cofnąć osiągnięte wcześniej postępy.

Dodatkową motywacją do zabawy mogą być logopedyczne nagrody. Wiele dzieci docenia dmuchajki, kolorowe piórka lub balonowe wyścigówki, jakie oferują producenci pomocy logopedycznych. Zakończona w ten sposób zabawa z grą logopedyczną nie tylko wprowadzi mały rytuał, ale również pozwoli dziecku na zachowanie miłych wspomnień, w oczekiwaniu na kolejne spotkanie.

Kto i gdzie powinien ćwiczyć z dzieckiem

Gry logopedyczne dla dzieci mogą służyć do zabawy w domu, przedszkolu, na szkolnej świetlicy, w gabinecie logopedycznym lub psychologicznym. Rodzice mogą dopasować zestaw gier do potrzeb i zainteresowań dziecka, zarówno w celu poprawy stwierdzonej wady, jak i rozwoju, w przypadku dzieci, u których nie wykryto zaburzeń rozwojowych. Gry należy dobierać w zależności od przeznaczenia i stopnia złożoności, ponieważ niektóre z nich, jako służące do diagnozy problemu, przeznaczone są stricte na potrzeby poradni i nauczycieli. Inne mogą okazać się zbyt proste dla dziecka, nudząc go, lub zaniżając poziom. Wiele jednak gier planszowych, historyjek obrazkowych, zabaw typu memory, Piotruś czy domino zapewni dobrą zabawę całej rodzinie, ucząc przy okazji nie tylko prawidłowej wymowy głosek, ale również rozwijając koncentrację, spostrzegawczość i pamięć.